Program pendidikan pemulihan dijalankan secara terancang dengan
adanya peringkat-peringkat seperti pencalonan murid, pengumpulan maklumat,
proses saringan, proses diagnostik, analisa ujian diagnostik dan pengamatan dan
tindakan susulan.
Pencalonan murid
Pencalonan murid merupakan asas dalam pendidikan pemulihan
dan merupakan peringkat pertama dan juga peringkat yang paling penting dalam
melaksanakan program pendidikan pemulihan. Pencalonan
dan proses mengenalpasti calon dapat diketahui melalui beberapa cara iaitu
melalui guru kelas, guru mata pelajaran, guru besar dan ibu bapa. Guru kelas boleh mencalonkan
murid-murid untuk mengikuti kelas pemulihan berdasarkan beberapa perkara,
antaranya ialah pencapaian murid-murid dalam penguasaan kemahiran 3M (membaca,
menulis dan mengira), berdasarkan hasil kerja mereka, keputusan ujian bulanan
dan ujian dalam setiap kemahiran. Guru mata pelajaran bahasa Melayu dan juga Matematik
boleh mencalonkan murid-murid yang diajar oleh mereka untuk mengikuti kelas
pemulihan berdasarkan atas pencapaian mereka. Guru besar boleh mencalonkan
murid mengikuti kelas pemulihan berdasarkan pemerhatian beliau. Ibu bapa atau
penjaga boleh mencalonkan anak jagaan mereka berdasarkan masalah pembelajaran
anak mereka.
Pengumpulan maklumat
Butir-butir individu dan prestasi murid dapat membantu guru
pemulihan memahami murid yang dicalonkan. Hal ini dapat menyenangkan guru
pemulihan untuk membuat keputusan sama ada murid itu akan mengikuti kelas
pemulihan ataupun tidak. Rekod individu ini akan membantu guru pemulihan
mengetahui beberapa perkara dalam mencalonkan murid pemulihan dan juga dapat membantu
guru pemulihan dalam mengetahui sejauh mana keupayaan murid yang dicalonkan
dalam mata pelajaran asas seperti Matematik dan Bahasa Melayu.
Proses saringan
Proses ujian saringan berfungsi sebagai satu instrumen
pengukur terhadap kekuatan serta kelemahan dalam menguasai kemahiran-kemahiran
asas oleh murid yang ingin dicalonkan. Ujian ini dapat mengesan murid-murid
yang lemah dan memerlukan bantuan pendidikan pemulihan. Dengan kata lain, ujian
ini bertujuan untuk menentukan calon yang layak untuk dimasukkan ke program pendidikan
pemulihan. Bahan yang dimasukkan dalam ujian saringan hanyalah kerja-kerja yang
telah diajar oleh guru kelas sehingga masa saringan diberikan. Oleh itu,
senarai kemahiran yang diuji hendaklah ditentukan dan direkodkan dalam jadual
penentu ujian. Ujian boleh dijalankan apabila pencalonan diterima. Selain itu, keputusan
ujian akan direkodkan dalam borang rekod ujian untuk difailkan. Murid yang
dicalonkan ke dalam kelas pemulihan adalah diatas beberapa faktor, antaranya
ialah skor yang lemah, jenis masalah yang dihadapi oleh murid dan ruang yang
ada untuk kelas pemulihan.
Proses diagnostik
Ujian diagnostik merupakan ujian yang terpenting dalam
program pendidikan pemulihan. Ujian ini digunakan untuk membantu guru pemulihan
mengesan tahap kelemahan dan kekuatan yang dihadapi oleh setiap murid yang
sudah dicalonkan dalam kelas pemulihan. Ujian ini juga wajib dijalankan dengan
tujuan untuk membantu mengesan tahap kelemahan dan kekuatan yang dihadapi oleh
seseorang murid secara khususnya dan seterusnya membantu objektif pengajaran.
Ujian ini dibentuk untuk menilai peringkat pencapaian murid dan mengesan
masalah yang dialami oleh murid ketika belajar dan mengenalpasti punca
kegagalan murid dalam menguasai sesuatu kemahiran.
Analisa ujian diagnostik dan pengamatan
Segala keputusan dikumpul dan direkodkan dan diberi
interpretasi dengan cermat untuk memastikan setiap masalah murid pemulihan.
Keputusan analisa ujian diagnostik akan menunjukkan tahap kelemahan seseorang
murid dalam menguasai sesuatu kemahiran. Cara ini dapat membantu guru mengenalpasti
kumpulan tertentu mengikut kebolehan dan tahap kesukaran yang dihadapi oleh
murid. Analisa kesalahan ujian juga dapat membantu guru merancang satu program
pengajaran yang khusus kepada seseorang individu atau kepada satu kumpulan
dengan lebih tepat dan sistematik. Berdasarkan kepada analisa kesalahan ujian
diagnostik, guru pemulihan dapat mengenalpasti tahap kelemahan murid yang telah
dipilih. Tahap kelemahan murid dapat membantu guru pemulihan untuk memilih
kemahiran yang tepat untuk memulakan proses pengajaran dan pembelajaran.
Tindakan susulan
Murid-murid pemulihan yang dapat menguasai kemahiran yang
telah dipulihkan akan menjalankan kerja susulan yang dijalankan oleh guru kelas
biasa dengan bantuan dan kerjasama dari guru pemulihan. Guru kelas, guru mata
pelajaran dan guru pemulihan perlu bekerjasama bagi mengukuhkan kemahiran yang
telah dikuasai oleh murid tersebut. Murid pemulihan yang berjaya menguasai
kemahiran akan ditempatkan ke kelas biasa untuk mengikuti proses pembelajaran
seterusnya mereka akan sentiasa dipantau oleh guru pemulihan ketika berada di
kelas biasa.
Strategi pelaksanaan program pemulihan merupakan satu langkah
yang penting ke arah kejayaan sesuatu program pendidikan pemulihan di sekolah.
Strategi pelaksanaan program tersebut dapat membantu guru pemulihan untuk melaksanakan
program pendidikan pemulihan dengan lebih berkesan.
No comments:
Post a Comment