Wednesday, 16 April 2014

PENGENALAN KEPADA PENDIDIKAN PEMULIHAN

Pendidikan pemulihan di negara kita, Malaysia bermula sejak tahun 1960-an. Titik tolaknya ialah tinjauan keperluan pengajaran pemulihan yang diadakan pada tahun 1967. Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) mengadakan tinjauan di sembilan buah sekolah dan berterusan sehingga tahun 1970.

Pada bulan Ogos 1975, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menganjurkan Seminar Pengajaran Pemulihan untuk pengurus dan guru sekolah rendah. Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menghantar empat orang pegawai pendidikan mengikuti kursus dalam bidang pengajaran pemulihan di luar negara pada tahun 1975. Pada tahun 1976, Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK) melatih 55 orang guru sekolah rendah untuk menjadi guru khas pemulihan. Pada tahun yang sama, Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK) mengadakan Seminar Pengajaran Pemulihan untuk 50 orang pensyarah maktab perguruan. Selain itu, pada tahun 1972 hingga 1981, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melaksanakan Projek Pendidikan Imbuhan untuk 12 buah sekolah rendah yang bertujuan untuk mengenalpasti masalah pengajaran dan pembelajaran pemulihan murid-murid tahun satu hingga tahun tiga.

Pada tahun 1979, Laporan Jawatankuasa Kabinet Pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan memperakukan supaya sekolah mengadakan Ujian Rujukan Kriteria. Dengan berdasarkan dapatan ujian itu, pihak sekolah perlu melakukan tindakan penambahbaikan termasuklah penggunaan kaedah dan sumber pengajaran yang sesuai dalam kelas yang lebih kecil. Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) pula perlu menyediakan guru yang mampu mengendalikan pengajaran pemulihan.

Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) melaksanakan perakuan yang berkenaan mulai tahun 1980. Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) mengetengahkan konsep 5P, iaitu penggabung jalinan, penyerapan, penilaian berterusan, pemulihan dan pengayaan. Hal ini jelas memperlihatkan pendidikan pemulihan merupakan satu daripada unsur istimewa Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR).

Mulai tahun 1986, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) mengarahkan semua sekolah rendah di negeri yang mempunyai guru pemulihan khas agar melaksanakan program pendidikan pemulihan di sekolah masing-masing. Arahan itu membayangkan bahawa pelaksanaan program pendidikan pemulihan sebelumnya adalah pada tahap yang tidak memuaskan. Antara sebabnya ialah kerajaan tidak berupaya menyediakan guru khas pemulihan yang mencukupi untuk semua sekolah rendah. Pada tahun 1987, hanya terdapat 4331 orang guru khas pemulihan berbanding dengan 6700 buah sekolah rendah yang memerlukannya. Daripada jumlah itu, kerajaan hanya mampu mewujudkan 2233 jawatan guru khas pemulihan.

Pada tahun 1997, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) mengeluarkan dapatan tinjauan kadar celik huruf selepas enam bulan murid berada dalam tahun satu. Tinjauan itu menunjukkan hampir 75000 orang murid belum celik huruf dan jumlah ini bersamaan dengan 22 peratus daripada keseluruhan murid. Satu sumber lain (KPM, 1999) menyatakan bahawa antara sepuluh hingga lima belas peratus murid sekolah masih menghadapi masalah atau kesulitan pembelajaran. Mereka gagal menguasai kemahiran asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira.

Program pendidikan pemulihan menjadi agenda penting Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) mulai tahun 1998. Antara tindakan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ialah melatih guru bahasa Melayu untuk melaksanakan program pendidikan pemulihan ringan dalam bilik darjah. Tindakan lain ialah menambah guru khas pemulihan yang mampu mengendalikan pendidikan pemulihan berat. Selain itu, pada bulan November 1998, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) memulakan usaha untuk menghasilkan buku panduan bagi melaksanakan program pendidikan pemulihan. Buku itu diterbitkan pada tahun 1999 dan menjadi sumber penting guru khas pemulihan dan guru bahasa Melayu.

Pelan Induk Pembangunan Pendidikan ada mencatatkan bahawa pada tahun 2005 sebanyak 4.4 peratus murid sekolah rendah dan 0.8 peratus pelajar sekolah menengah masih belum menguasai kemahiran asas 3M (membaca, menulis dan mengira). Jadi, mulai tahun 2006, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menambahbaikan program yang sedia ada dan melaksanakan program baharu bagi mengurangkan peratusan murid yang tidak menguasai kemahiran asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira.

Program pendidikan pemulihan terpenting ialah Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA2M). Program ini bertujuan untuk membantu murid tahun satu menguasai kemahiran membaca dan menulis. Program ini dilaksanakan oleh guru bahasa Melayu. Usaha lain ialah menambah guru khas pemulihan melalui program Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) dan beberapa kursus jangka pendek yang lain.

Pada 12 September 2009, akhbar Berita Harian Online menyiarkan berita bahawa 85000 orang pelajar tahun satu di negara kita belum menguasai kemahiran membaca dan menulis (2M). Jadi, bermula pada tahun 2010, Program Literasi Dan Numerasi (LINUS) menggantikan Program Kelas Intervensi Asas Membaca dan Menulis (KIA2M). Program Literasi Dan Numerasi (LINUS) berkaitan dengan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menyasarkan bahawa semua murid normal berkeupayaan untuk menguasai asas literasi dan numerasi selepas tiga tahun mengikuti pendidikan rendah menjelang 2012.

No comments:

Post a Comment